Wednesday, July 13, 2016

JAPAN

I'm a little bit too excited to write this new entry.

Ye lah, dah lama rasa nya tak tulis. Tetiba nak excited dah kenapa.

Ok. As the title goes, i.Allah I will be going to Japan. Alah..tapi lambat lagi. Tahun depan. Tapi kisah pulak aku kalau nak excited awal2.

Haha.

So I.Allah trip ke Japan akan berlangsung dari 15 February 2017 till 22 February 2017. Musim sejuk uols, jadi harapnya adalah snow sikit2 kalau tak banyak pun. Hee.

Tapi, tapiiiii...trip ni jugak will be my 1st solo trip oversea. Excited iye. Nervous iye. Sampaikan tak boleh tidur each time fikir pasal nak pergi Japan ni. Padahal tahun depan. Over ke tidak ni?

Since nak pergi sorang, jadi bajet kena lah limit kan. Because I know expenses kat sana as twice as much as expenses to Korea. Trust me.

Harga ticket kosong KL-Osaka-KL je pun dah RM 700. Ni pun without luggage, sear and meals. Dah masuk2 semua tu nanti mahu jugak dekat RM1000. Pejam mata je lah kan.

Tapi kenapa turun Osaka, balik ikut Osaka jugak? Kenapa tak KL-Osaka-Tokyo-KL? Eh eh suka hati aku lah kan. Ewah ewahhh. 😂😂😂

Haha.

Tak adalah. Sebab in the 1st place tak ada fikir apa pun. So pakai beli tiket tanpa perancangan. Tapi bila dah godek2, rasa rugi jugak sebab kena patah balik. Tapi it is okay. Rugi sikit. Tapi save duit hotel. Kenapa?. Nanti kita cekidaut itinerary ye.


So itinerary kita adalah seperti berikut. Skema pulak.

Day 1:

KL-Osaka.
Approximately akan sampai ke Kansai international Airport jam 1535. Dengar ceritaJepun cepat gelap. so expected dalam pukul 1630 tu langit dah gelap jugak lah kot. So sampai2 settle immigration check semua dalam pukul 1700 plan terus gerak untuk cari bas ke Nankai-Namba Station menaiki Airport Express. So dari nankai-Namba station actually aku kena pergi ke Umeda Sky Building untuk naik sleeper bus ke Tokyo. Tapi disebabkan nak berjimat kaw2, makanya aku akan naik bas paling akhir dalam pukul 2300. Perjalanan ke Tokyo dari Osaka akan ambil masa 8 jam paling kurang naik bas. So baiklah kita tidur. Ya dak?

So untuk menghabiskan masa, mungkin aku akan berjalan2 di sekitar Namba. Sor dari Nankai-Namba Station aku akan berjalan melalui Namba Park ke Dotonburi untuk gastronomic trip. Apa tu? Makan lah. Benda 1st aku niat nak cari is Takoyaki. Yummy2. Lepas Dotonburi, aku plan nak jalan ke Hozenji Yokocho dan sekitar sebelum berjalan semula ke Namba Park dan langsung ke Namba Station. Take note ye, Namba station and Nankai Namba station adalah 2 station berasingan. So dari Namba Station aku kena naik subway ke Umeda Station di daerah Kita (Utara) and cari Umeda Sky Building. Di aini baru aku akan naik Willer Sleeper Bus menghala ke Tokyo.

Day 2:

Tokyo-Fuji-Tokyo
Maybe, just maybe aku akan sampai di Tokyo jam 0700 macam tu. Jadi plan aku macam ni. Upon arrival di Shinjuku Station aku akan terus simpan luggage di Hostel. Disebabkan harga hotel di sekita Tokyo memang mahal, jadi memang aku plan untuk tinggal di hostel je. Maybe Shinjuku Capsule Hotel. Letak luggage sekejap and patah balik ke Shinjuku Station untuk naik bas ke Fuji Island guna Highway Express. So sampai di Fuji mungkin jam 1100 macam tu, aku rancang untuk melepak dan pusing Fuji guna day pass dan jugak naik basikal. And akan naik the last bus from Fuji pada jam 2035 menghala ke Tokyo and sampai hotel untuk check in dan tidur.

Ataupun plan B nya untuk tidur semalam di Fuji dan esok tengahari baru pulang ke Tokyo. but we'll see. I haven't figure out lagi macam mana untuk trip hari ketiga dan berikut nya.

Ada jugak aku berkira2 nak buat day trip je kat Tokyo. Ikut jalan Yamanote Line. Senang and cover most attraction places.

Tapi nantilah aku cerita lagi untuk next post apa plan yang lengkap. Just nak brief pasal Japan trip tapi dah melalut details dah ni. Anyway, kalau nak tag along boleh je private PM or Whatsapp ke ye. Dialu alu kan sangat sebagai langkah berjimat. Hew3.

P/S: stocked!


No comments:

Post a Comment

da komen? thanx! muahx!...